Ahad, 4 Januari 2009

KAMI PERLU PASTOR

Hari ini merupakan hari terakhir pelayanan secara rasmi gembala kami di PCS Pekan Pitas iaitu Pastor Jeliron kerana beliau melanjutkan pembelajaran dalam bidang theologi peringkat sarjana muda di Seminari Theologi Sabah (STS). Puji Tuhan kerana beliau antara 3 orang pelayan dari PCS yang mendapat biasiswa dari Mission 21. Panggilan kepada beliau agak mengejut dan ditambah dengan kesibukan sedia ada menyebabkan kami tidak sempat mengadakan majlis perpisahan. Walau bagaimanapun kami merancang untuk mengadakan sambutan rasmi pada hujung bulan ini sempena cuti tahun baru Cina. Pastor Jeliron sebenarnya bekas murid saya secara sekular dan boleh juga dikatakan 'anak rohani' kerana semasa pelajar, dia tinggal di kawasan yang sama dengan rumah sewa saya.Di samping terlibat dalam Students Fellowship di SMK Pitas, kami juga sering membawa dia dalam beberapa program pelayanan dan semasa itu memang saya sudah melihat potensi yang Tuhan bakal percayakan kepadanya. Selepas SPM dia bekerja di sektor swasta, kemudian belajar di Pusat Latihan Alkitab, Kudat dan selepas tamat dia melayani sebagai gembala PCS di Melaka.
Selepas beberapa tahun membantu pelayanan di Semenanjung, kami menawarkan pelayanan sebagai gembala kepada beliau. "Sayangnya" baru setahun bersama PCS Pekan Pitas, Tuhan percayakan kepadanya pengajian di peringkat degree theologi. Setahun bersama kami, beliau telah menunjukkan cinta kasih kepada Tuhan, kerendahan hati, kesetiaan dalam segala hal dan peringkat. Pihak majlis gereja yg merancang program dan beliau terlibat sama memberikan idea dan menjayakan program. Secara keseluruhan jemaat dapat menerimanya.
Kini PCS Pekan Pitas ketiadaan pastor. Sebenarnya dari segi tenaga pelayan di "mimbar" kami tidak juga kekurangan namun oleh kerana semua pelayan adalah kakitangan awam/swasta, banyak hal yang kami tidak dapat jangkau. Misalnya, penginjilan berterusan, pembelajaran dan lawatan keluarga, pengurusan logistik, kenderaan, persiapan gereja, dll. Terlebih dengan tiadanya pastor, rumah gereja dan gereja terdedah dengan sebarang musibah. Justeru, sesungguhnya kami SANGAT MEMERLUKAN SEORANG PASTOR. Tolong kami dalam doa dan dari segi penyampaian iklan/maklumat untuk mencari seseorang. Kepada yang berkenaan, bolehlah menghubungi saya di talian 088-623124, 019-8325591. Buat masa ini kami akan meneruskan janji iman sedia untuk khusus untuk elaun pastor. Kami yakin dan beriman bahawa Allah akan bertindak menolong kami demi keterusan pembangunan, penatalayanan dan pelayanan yang mapan dan berterusan Rumah Allah, iaitu PCS Pekan Pitas.

Tiada ulasan: