Khamis, 1 Januari 2009

IMBASAN PELAYANAN 2008

Selamat tahun baru 2009..Puji Tuhan saya masih hidup..bernafas dan diberi kekuatan dalam peranan yang sangat kecil menyatakan khabar baik dan kasih dari Surga utk semua bangsa di muka bumi. Tahun 2008 telah berlalu dan dalam era persiapan 'strategik' pelayanan 2009 khususnya dua organisasi yg saya ketuai secara langsung...saya terbeban berkongsi kasih dan pimpinan Tuhan dalam pelayanan saya sepanjang tahun 2008.
  • Bagi pelayanan PGKS..hanya 2 program utama yang dapat dilaksana iaitu Kem Tunas Misi dan Kem Sahabat namun saya sangat mengimani hasilnya di hadapan Tuhan. Dari segi pelayanan strategik saya bersyukur kerana Tuhan melakukan 3 hal yang besar iaitu (1) 'membuka' hati Lembaga Peperiksaan Malaysia untuk membiayai Kursus Penataran subjek Bible Knowledge seluruh Sabah. Ini merupakan mukjizat dan hadiah besar dari surgawi setelah berpuluh tahun PGKS dan semua gereja berdoa. Dijangka mulai pada tahun ini jumlah calon yang mengambil subjek ini akan melonjak ke angka ribuan orang. (2) Pembukaan Joy Centre di Pitas, selaku daerah perintis utk projek ini di peringkat negeri. Projek ini melalui sumbangan SU diharap menjadi pemangkin kepada penanaman benih firman di peringkat sekolah menengah secara tersusun dan berkualiti. (3) Pengambilalihan Asrama PCS di Sikuati membawa PGKS memasuki satu lagi dimensi pelayanan yang baru yang diharap bakal menjadi "Bantaran Joy Centre" yang ke-2 di Sabah dan kefungsian dan matlamat yang menyerupai Joy Centre.
  • PCS Pekan Pitas terus dipelihara Tuhan dalam semua aspek. Dari segi penatalayanan, semuanya berjalan dengan indah. Sepanjang 2008, sebanyak 5 rombongan telah melawat PCS Pekan..datang untuk bersekutu dan belajar 'sesuatu'. Buat pertama kali, kami dpt mengadakan KKR selama 2 malam. Program 'pastor pelawat' juga ternyata membawa impak yang baik. Prestasi jemaat dalam hal memberi juga meningkat di samping prestasi pengurusan kewangan. Ternyata ada bezanya apabila pada tahun 2008 kami mendapat gembala sepenuh masa..banyak membantu kejayaan pelayanan.Dari segi penuaian jiwa, secara prinsipnya ada 6 jiwa baru yang dijangkau melalui penginjilan langsung.
  • Tuhan mempercayakan kepada saya menjadi EXCO PCS period 2008-2012. Banyak memori saya dalam pertumbuhan iman peribadi dan pelayanan umum dalam PCS yg menjadikan saya masih tertanya-tanya dengan perlantikan mereka. Namun saya yakin dengan 'masa' dari Tuhan. Setakat ini saya bersyukur dengan peranan yg saya mampu lakukan dalam EXCO, khususnya dalam bidang R & D dan sekolah mission. Masih banyak yang perlu dan mendesak di lakukan dalam PCS.
  • Bersyukur kerana tahun 2008, Tuhan membawa saya untuk bersemuka dengan Ps.Alfred Tais, SU Eksekutif NECF yang membolehkan saya bertukar maklumat dan program yang penting bersama beliau.
  • Tuhan memimpin saya melayani di beberapa tempat yang baru/pertama kali seperti di Shah Alam, Maringgan, Petani Baru, Tinangol, Nabawan, dll. Banyak perkara baru/besar yang Tuhan lakukan melalui pelayanan ini dan semuanya kerana anugerahNya.

Dengan beban yang semakin mendalam..banyak hal yang perlu atau segera dilakukan menjelang tahun 2009. Saya kurang bersedia berkongsi di sini kerana saya lebih senang membiarkan visi, misi dan beban hati saya diproses oleh Allah dan menunggu apakah jenis bahagian/tugas yg Allah mahu saya laksanakan. Kerana saya tahu bahawa Allah lah yang memainkan peranan besar melaksanakan semua itu..justeru saya berani katakan disini bahawa saya 'tiada autoriti' utk mengumumkan visi yg dari Allah. Ayat emas saya tahun 2009 ialah Nehemia 2:11-12. Allah telah berikan/letakkan sesuatu 'Yerusalem' dalam hati saya yg perlu saya lakukan untuk tahun 2009.

Tiada ulasan: