Sabtu, 13 Disember 2008

MEMPERSIAPKAN ANAK PANAH

Firman Tuhan dalam Mazmur 127:4-5 mengumpamakan anak-anak muda sebagai anak panah dan ditambah bahawa berbahagialah mereka yang mana tabung mereka penuh dengan anak panah. Saya telah berkongsi firman ini semasa seminar guru-guru Kristian di Ranau 8 Disember yang lalu. Saya yakin bahawa bercakap tentang pelayanan pelajar bererti kita bercakap tentang masa depan. Selagi kita memperhatikan pelajar bererti kita masih ada masa depan. Saya telah mendorong semua guru dan pemimpin gereja yang hadir agar memberi fokus kepada pelayanan pelajar. Gunakan model yang Yesus kerap gunakan iaitu "kem dan retret" kerana pengalaman saya selama 15 tahun dalam PGKS..pendekatan ini sangat berkesan mendekati pelajar. Sempena seminar ini juga saya bersyukur kerana menemui Ps.Alfred Tais (SU Eksekutif NECF). Selama ini kami hanya berbual melalui telefon. Kotbah dan maklumat beliau sangat membangun dan mencabar saya agar sentiasa meningkatkan pengetahuan dengan situasi nasional yang tidak didedahkan oleh media massa. Tahniah kepada PGKS Ranau dan Interchurch Ranau yang menganjurkan seminar ini.
P/S : Anak panah memerlukan Perekabentuk yang setia dan Pemanah yang cekap !
Pada 11 Disember pula saya dijemput oleh gereja PCS Kg.Adong, Tinangol untuk berkongsi firman berkaitan kepimpinan belia. Saya berasa bangga dengan jemaat ini kerana walaupun bilangan anggota yang sedikit dan gereja yang kecil tetapi semangat mereka membara untuk meningkatkan kualiti pelayanan. Saya bersama Pdt.Marunsai bersama mereka sehingga lewat petang dan mereka memberikan layanan yang sangat istimewa.Saya berkongsi kepada mereka bagaimana menjadi pemimpin belia yang berwibawa dan berpengaruh. Selari dengan firman Tuhan dalam 1 Raja-Raja 12:7 dan 1 Petrus 5:3 saya menggariskan beberapa tips yang saya sesuaikan dengan sedikit pengalaman saya. Antaranya : bahawa kepimpinan adalah pengaruh, justeru adakah kita selalu berjaya mempengaruhi seseorang? Pengaruh yang kekal dan tulen berdasarkan integriti. Kekalkan hubungan dengan Tuhan dan Tuhan akan menolong membina kekuatan dalaman yang membentuk karakter dan integriti diri yang kuat. Karakter dan integriti ini adalah ukuran dasar yang sentiasa diperhatikan orang. Pembinaan karakter dan integriti adalah proses tetapi boleh hancur sekelip mata apabila mulai tidak hormat dan takut kepada Tuhan. Akhirnya saya berkongsi prinsip 3P (pemikir, perancang dan pelaksana) yang menjadi legasi kepimpinan Nehemia sehingga beliau berjaya mempengaruhi dan memimpin umat Israel membina kembali tembok Yerusalem. Pemimpin yang berjaya mesti memiliki aset 3P.
P/S : Pemimpin sejati tidak akan pernah "diam"

Tiada ulasan: