Khamis, 25 Disember 2008

KRISMAS YANG BERMAKNA

Tepat jam 7.00 pm tadi, selesai kunjungan kumpulan kuaya PCS Pekan Pitas di semua wad di hospital Pitas. Ini kali kedua kami melawat hospital, menyanyikan lagu natal dan menyampaikan hadiah kepada pesakit dan staf. Program ini menjadi penutup tirai kepada Karnival Krismas kami sejak 19 Disember. Semalam Pdt Justin Biral menjadi pengkotbah dalam kebaktian mini konsert kami yg diisi dgn aktiviti seperti tayangan filem, pertunjukan puppet, sajak, kesaksian peribadi (seorang yg percaya Kristus melalui mimpi dan sekarang menjadi AJK kami) dan aktiviti lain.

Pagi tadi saya menyampaikan kotbah Krismas dengan memetik Firman dari Galatia 4:4-6 dan Lukas 4:18-22. Kelahiran Yesus adalah penggenapan dari pada rencana Allah yg sempurna, sistematik dan bermatlamat. Dari kata dasar "pleroma" dan "choronos" jelas menunjukkan bahawa kelahiran Kristus dirancang dengan teliti untuk tujuan yg jelas. Ketika Yesus pertama kali berdiri di mimbar, DIA membacakan teks Yesaya 61:1-2 dan kemudian berkata bahawa firman itu telah digenapi. Penggenapan yg Allah mahu laksanakan adalah bersifat universal dan khusus kepada setiap jiwa gara dapat berseru "Ya Abba, Ya Bapa"...supaya setiap yg percaya adalah peribadi yg berkemenangan. Percayalah bahawa menjadi peribadi yg berkemenangan memimpin kita menghargai dan menghayati Krismas dengan sejujurnya.

Di akhir dari karnival kami...saya dapat menyimpulkan atau berkongsi kesyukuran kepada rakan seiman semua, iaitu :
  • Pelayanan kuaya yg selama ini telah menjadi tradisi harus diperbaharui. Melalui pelayanan ini kami telah dapat menjangkau jiwa baru.

  • Krismas adalah ruang dan "alasan" yg paling jitu utk menyatakan khabar baik kepada mereka yang belum pernah mendengar Kristus.

  • Sebaiknya aktiviti kerja amal yg berunsur kebajikan diselitkan dalam program Krismas.

  • Kanak-kanak harus diajar dengan "Serius" tentang makna Krismas yg sebenar barulah kita dedahkan mereka dengan hadiah, santa clausm, dsb.

  • Adalah kurang sihat kalau gereja terlalu meminta/mencari duit "di luar" hanya utk dana sukaneka, pertandingan, dll. Seolah-olah telah menjadi tradisi bahawa Krismas adalah musim meminta derma.

  • Libatkan jemaat dlm merancang program Krismas. Buat kajiselidik umum sejauhmana mereka senang dengan pengisian program.

Saya tidak katakan bahawa program Krismas kami adalah terbaik. Kami melakukan dengan cukup sederhana tapi ada tujuan. Pastinya di tempat anda..jauh lebih baik dan meriah. Namun saya mendorong anda untuk menyelidiki semula supaya Krismas benar-benar dinikmati bukan saja oleh jemaat sendiri, Kristian lain tetapi bahkan mereka yg "hilang". Jangan sampai kita dilabel "kedekut"...tidak mahu berkongsi sukacita kepada sasaran sebenar.

Tiada ulasan: